Czy magazynowanie jest drogie?

E-handel czyli handel elektroniczny polega na wykorzystaniu urządzeń elektronicznych do transakcji handlowych. Jego najbardziej popularną formą są ostatnio coraz liczniej pojawiające się sklepy internetowe. Jest to bardzo korzystna forma zarówno dla przedsiębiorców jak i klientów.

Magazyn dla e-sklepu

Priorytetem dla każdego prowadzącego e-handel powinno być przede wszystkim pełne zadowolenie klienta, będące podstawowym warunkiem rosnących zysków. Aby osiągnąć sukces w branży, należy położyć nacisk na kilka ważnych spraw:
– szybkość realizacji zamówień;
– dostępność produktów oraz ich szeroki wybór;
– terminowość dostawy;
– niskie koszty dostawy.

Jeżeli spełnione zostaną te warunki możemy być pewni, że klienci będą chętnie powtarzać zakupy w naszym e-sklepie.

Wszystkie zasady logistyki ujęte są w siedmiu punktach (tzw. 7W), a są to:
– właściwy produkt,
– właściwa ilość,
– właściwy stan,
– właściwy czas,
– właściwe miejsce,
– właściwa cena,
– właściwy klient.

Optymalne magazynowanie

Jak wiadomo zamówienie składa się z kilku etapów. Pierwszym, bardzo ważnym jest przede wszystkim wzbudzenie zainteresowania produktem i koniecznie kontakt z klientem na tym etapie. Pomocny jest zwłaszcza kontakt z konsultantem, który udzieli dodatkowych informacji na temat towaru, ale także pozytywne komentarze tych, którzy już dokonali zakupów. Bardzo istotna dla większości potencjalnych klientów jest też możliwość dostępu do różnych form płatności – klient wybierze sobie tę, która najbardziej mu będzie odpowiadać.

Po skompletowaniu zamówień towar zostaje odpowiednio przygotowany i wysłany. Każdy klient ma prawo zwrócić zamówiony artykuł, dlatego kluczową rolę odgrywa obsługa zwrotów i reklamacji.

Koszty magazynowania – na co zwrócić uwagę

Zwiększenie zysków przy jednoczesnej optymalizacji kosztów stanowi najważniejszy element logistyki w e-handlu. Oczywiście wysokość tych kosztów może być różna, zależy ona bowiem od branży, w której działa firma. Ogólnie rzecz biorąc usługi logistyczne dla e-commerce i ich koszty dotyczą:
– wynajmu lub budowy magazynu i późniejszego utrzymania go w dobrym stanie oraz wyposażenia w niezbędny sprzęt i urządzenia, np. środki transportu, wózki widłowe. Dotyczą też ciągłej dbałości o jakość parkingu i dróg dojazdowych.
– kosztów serwisowania sprzętu, urządzeń, oświetlenia itd.
– opłat za oświetlenie, ogrzewanie – mogą być one wysokie jeżeli np. towary wymagają ściśle określonych warunków przechowywania.
– wynajmu sprzętu oraz utylizacji starego ekwipunku czy materiałów eksploatacyjnych.
– innych kosztów związanych z towarem i jego magazynowaniem, np. utrzymanie płynności zasobów czy koszt magazynowania produktów.

Uwzględnienie wszystkich kosztów w planie biznesowym jest szczególnie ważne, gdyż ich zlekceważenie może w późniejszym czasie odbić się negatywnie na budżecie firmy. Warto więc już na wczesnym etapie pomyśleć o optymalizacji i obniżeniu kosztów logistyki, co na pewno wpłynie na znaczne podniesienie zysków.